Drømmen om indlandsisen 4 - Status for træning og formøde 1

on .

Da efteråret lige så stille har sneget sig ind på os, og jeg har været til det første formøde ifm. turen over indlandsisen er det tid til at gøre status over sommerens træning, og forberedelserne til turen.

Træning
Henover sommeren har jeg fået trænet rimelig fornuftigt, hovedsageligt på cykel. For hver sæson jeg har cyklet er jeg blevet mere og mere bidt af det, og jeg kan også mærke at formen er rimelig god. Jeg har rigtig stor glæde af at cykle med et par af mine venner, specielt passer det rigtig godt at min ven Alex træner til Ironman, og vi derfor kan komme ud på cyklen sammen. Vi bor samtidig tæt på hinanden, så det også er rigtig praktisk når vi skal presse ture ind i vores sommetider travle program.
Mine ben har det faktisk overraskende godt på selv de lange ture, men min nakke og skuldre skal væne sig til at distancen er blevet øget i løbet af sommeren fra 40 til ca. 85 km på de længste ture.
Jeg er blevet ret bidt af cyklingen, især fordi jeg kan få nogle rigtig god træning ind uden at samle en masse skavanker op. Når jeg løber går der tit lidt for meget 'cirkushesten kan dufte savsmuld' i den. Sidst på sæsonen købte jeg en enkeltstartscykel fordi jeg gerne vil køre triatlon-stafet med nogle venner. Indtil videre er målet at stille op til Øresund Triatlon næste år. I september fik jeg 'fittet' min nye cykel hos Coach & Bikefit v. Nicolai Norrid (se en lille video her).
Som teknik og grej-elsker så er cykling en fantastisk sport (og farlig for pengepungen), da der findes rigtig mange ting man kan gå og finpudse.

Formøde 1
I den forløbne weekend var jeg til det første formøde ifm den kommende tur til Indlandsisen. Vi var i alt syv af de ni deltagere tilstede, og det er selvfølgelig med en vis spænding at man mødes med en flok man skal bruge 6 uger sammen med, et sted hvor man ikke bare kan gå 'hjem til sig selv'. Mit første indtryk af gruppen var rigtig god, og det virker til at være en god samling eventyrlystne og ikke mindst positivt indstillede mennesker jeg skal afsted med.
Vi startede ud med et foredrag omkring turen, og en detaljeret gennemgang af hvad der skal ske, og hvordan hverdagen kommer til at forløbe. Turen bære tydeligt præg af styr på tingene og en militaristisk tilgang til de daglige procedure samt en stor del know-how. Jeg er ikke i tvivl om at jeg kommer til at trives med den militaristiske tilgang, som jeg er van til fra min tid som soldat.
Det kan virke som små detaljer at man har procedure for at ingen slår deres telt ned, eller smider deres 'pausetøj', før alle har meldt klar, men det kan være forskellen på at holde kampkraften oppe eller ej at man undgår at nogen står i kulden og venter på de sidste i længere tid end nødvendigt. Forskellen på forberedelse og god forberedelse ligger ofte i detaljen, og det ovennævnte eksempel vidner for mig om at der er styr på tingene og styr på detaljen.

Vi gennemgik hele grejlisten, og fik tips og tricks med os hjem. Jeg har gennemgået den her hjemme, og kan se at jeg er rimelig godt med, selvom der selvfølgelig er en del ting der skal skaffes. Til en tur som denne er det en ikke helt ubetydelig mængde grej man har brug for, og nogle ting er selvfølgelig specifikt i forhold til klimaet og transportmetoden.
Jeg har fået en del gode idéer til grej, og eventuelle forbedringer. At få tilpasset sit grej og lavet ekstra 'features' er en tilfredsstilelse i sig selv, og der kommer helt sikkert gang i nål og tråd i løbet af vinteren. Efterhånden som jeg får fremskaffet grej vil jeg selvfølgelig skrive mere om det her på bloggen.

Jeg har fået fundet mine vægte frem så jeg kan lave de mindre styrkeøvelser herhjemme, mens jeg laver de større øvelser de dage jeg alligevel er inde i klubben og træne. Forsøger at få startet stille og roligt op, og håber at kunne få lavet nogle gode aftaler om at 'trække dæk' med de deltagere der kommer fra københavnsområdet. Heldigvis er vi fem fra Kbh-området, så der skulle være mulighed for at få nogle gode træningsaftaler i stand. Den kommende tid vil jeg desuden begynde at gå på arbejde nogle dage, for at få kilometer i benene, og samtidig bruge noget af min transporttid til træning.

Er du gået glip af de forige indlæg? Se her:

Drømmen om indlandsisen 3 - Order to go
Drømmen om indlandsisen 2 - Om ikke at give op
Drømmen om indlandsisen 1 - Indledning